מידע מקצועי חשוב

 
אוטו סטרט בחולון
 
מנועים חשמליים קיימים בגדלים שונים. על פי ההגדרה, מנוע חשמלי הוא מכונה, הממירה אנרגיה חשמלית לאנרגיה מכנית. מנוע חשמלי מבוסס על עיקרון האלקטרומגנטיות, המאפשר יצירת שדה מגנטי על ידי העברת זרם חשמלי דרך סליל ובכך ליצור תנועה.כידוע, במגנטים, הפכים נמשכים והזהים דוחים אחד את השני. כלומר, אם יש לך 2 מגנטים כאשר הקצוות מסומנים ב"צפון" ו"דרום" אזי הצפון של מגנט אחד ימשוך אליו את הדרום של המגנט השני. מצד שני, הצפון של מגנט אחד ידחה את הצפון של המגנט השני (באופן דומה הדרום ידחה את הדרום). בתוך המנוע הכוחות שנוצרים מהדחיה והמשיכה יוצרים תנועה סיבובית.

מנועי זרם ישר או באנגלית Direct Current MOTOR ובקיצור DCMOTOR הינם מנועים המופעלים על ידי מתח חשמלי שמגיע לרוב ממצברים בשונה מהזרם החילופין המופעל דרך החשמל הביתי וצריכתו לרוב V220

רוב מנועי הזרם הישר הפופולאריים נעים בין V12, V24, V36 ו-V48

כיצד פועל מנוע זרם ישר:
במנוע קיימות מברשות העשויות מפחם שנוגעות בטבעות העוגן (הקולקטור) ומעבירות זרם שגורם למיגנוט הציר באופן קבוע ורציף. כאשר הציר נהפך למגנט, הקוטב הצפוני שלו נדחה מהקוטב הדרומי ואז הוא מתחיל להסתובב. בדרך זו, ישנה תנועה סיבובית של הרוטור.

ישנם גם מנועים ללא מברשות.
מנועים אלו פועלים ללא סיוע המברשות וניתן למצוא בהם גם חיישנים מגנטיים וסלילים המלופפים יחד.על הרוטור עצמו, ניתן למצוא מגנט וחיישנים המבקרים את המהירות והמיקום של הציר המסתובב. לרוב מנועים ללא מברשות פחם יעבדו בצורה חלקה יותר כמעט ללא רעש היות ואין חיכוך של המברשות, הנצילות גבוהה יותר, ניתן להגיע להספקים גדולים ביחד למימדי מנוע קטנים, אין ניצוצות, הפרעות אלקטרו-מגטניות קטנות יותר ועוד...

כדי להניע מנוע DC ללא מברשות יש חובה להשתמש בכרטיס בקר אלקטרוני שיבצע את התמורה = הקומוטציהבשונה ממנוע עם מברשות שניתן להניע אותו ישירות בעזרת חיבור של 2 מוליכים לספק כח.

מנועי זרם ישר הם בעלי המבנה הפשוט ביותר מבין המנועים הקיימים בשוק כיום ולכן הם עדין רלוונטיים ולא כל כך מהר יעלמו, מה שכן לפשטות הזאת יש יתרונות כגון שליטה על מהירות ועל מומנט פיתול ומצד שני חסרונות כגון יקר לייצור, גדול פיסית ודורש תחזוקה שוטפת.