מהם תפקידי הסטרטר ותקלותיו

 
סטרטר או בעברית מתנע הוא מנוע חשמלי שתפקידו כפי שמתפרש משמו להתניע את רכבנו. הסטרטר מאפשר למנוע לבצע סיבוב פעולה ראשוני על מנת להתחיל את פעולתו.
כיצד זה מתרחש בפועל ? כאשר אנחנו מסובבים את הסוויץ מפתח אנחנו גורמים לזרם לעבור מהמצבר דרך הסוויץ מפתח לסולונוייד של הסטרטר. הסולונוייד דוחף את גלגל הסטרטר (בנדיקס) קדימה כדי שישתלב בגלגל התנופה ומכאן והלאה מתחיל סיבוב גל הארכובה ותהליך ארבעת הפעימות של המנוע.

בניגוד להרבה רכיבים ברכב אשר עובדים תוך כדי העבודה השוטפת של המנוע, תפקידו של הסטרטר מסתיים ברגע שהמנוע נדלק, לאור העובדה הזאת ניתן לומר שסטרטר הינו חלק עמיד בעל אריכות ימים שאינו נוטה להתקלקל לעיתים קרובות בניגוד למצבר הרכב או פילטרים למיניהם שהתחלופה שלהם דיי שכיחה, ובכל זאת למרות שטענה זו נכונה באיזה שהוא שלב בחייו של הרכב ישנו צורך להחליף את הסטרטר... אחרת לא היינו כאן .

כיצד נדע מתי יש צורך להחליף סטרטר ? ישנם מספר תקלות שיכולות להצביע על בעיה בסטרטר, חלקם חשמליות וחלקם מכאניות, ניתן כמה דוגמות לתופעות שכיחות:
1. צליל של נקישה – כאשר מסובבים את הסוויץ ולא שומעים את גלגל השיניים מסתובב אלא פשוט צליל בודד של נקישה. תופעה זו יכולה להתרחש מסולונוייד פגום או פחמים גמורים.
2. החלקה – כאשר מסובבים את הסוויץ ושומעים סיבוב של גלגל השיניים אך המנוע לא מסתובב, זהו בעצם גלגל השיניים של הסטרטר שנשחק ומסתובב חופשי ללא התנגדות.
3. הנעה קשה – הסטרטר מסתובב קשה ולאט ובקושי מצליח לסובב את המנוע – בעיה חשמלית במנוע של הסטרטר שכנראה צורך יותר מדיי זרם ומקשה על ההנעה.
יתכנו מצבים שחלק מהתופעות הנ"ל לאו דווקא יהיו קשורות לסטרטר מכיוון שהם מאייפנות גם תקלות של מצבר פגום לכן לפני שמחליפים את הסטרטר יש צורך לבדוק היטב את המצבר ולראות מה מצבו. אם אין באפשרותכם לבדוק אותו ע"י ציוד מקצועי הדרך הטובה ביותר לדעת אם מדובר בבעיה של סטרטר או של מצבר זה פשוט לחבר כבלים טובים לרכב אחר בזמן שיש את אחת מהתופעות הנ"ל ולראות אם הבעיה נפתרה. במידה וכן כנראה שהבעיה לא קשורה לסטרטר אלא לגורם אחר כגון מצבר או אלטרנטור.