סטרטרים אלטרנטורים ומצברים
סטרטרים
סטרטר או בעברית מתנע הוא מנוע חשמלי שתפקידו כפי שמתפרש משמו להתניע את רכבנו. הסטרטר מאפשר למנוע לבצע סיבוב פעולה ראשוני על מנת להתחיל את פעולתו.
כיצד זה מתרחש בפועל ?
כאשר אנחנו מסובבים את הסוויץ מפתח אנחנו גורמים לזרם לעבור מהמצבר דרך הסוויץ מפתח לסולונוייד של הסטרטר. הסולונוייד דוחף את גלגל הסטרטר (בנדיקס) קדימה כדי שישתלב בגלגל התנופה ומכאן והלאה מתחיל סיבוב גל הארכובה ותהליך ארבעת הפעימות של המנוע.
בניגוד להרבה רכיבים ברכב אשר עובדים תוך כדי העבודה השוטפת של המנוע, תפקידו של הסטרטר מסתיים ברגע שהמנוע נדלק, לאור העובדה הזאת ניתן לומר שסטרטר הינו חלק עמיד בעל אריכות ימים שאינו נוטה להתקלקל לעיתים קרובות בניגוד למצבר הרכב או פילטרים למיניהם שהתחלופה שלהם דיי שכיחה, ובכל זאת למרות שטענה זו נכונה באיזה שהוא שלב בחייו של הרכב ישנו צורך להחליף את הסטרטר... אחרת לא היינו כאן .
כיצד נדע מתי יש צורך להחליף סטרטר ?
ישנם מספר תקלות שיכולות להצביע על בעיה בסטרטר, חלקם חשמליות וחלקם מכאניות, ניתן כמה דוגמות לתופעות שכיחות:
-
צליל של נקישה – כאשר מסובבים את הסוויץ ולא שומעים את גלגל השיניים מסתובב אלא פשוט צליל בודד של נקישה. תופעה זו יכולה להתרחש מסולונוייד פגום או פחמים גמורים.
-
החלקה – כאשר מסובבים את הסוויץ ושומעים סיבוב של גלגל השיניים אך המנוע לא מסתובב, זהו בעצם גלגל השיניים של הסטרטר שנשחק ומסתובב חופשי ללא התנגדות.
-
הנעה קשה – הסטרטר מסתובב קשה ולאט ובקושי מצליח לסובב את המנוע – בעיה חשמלית במנוע של הסטרטר שכנראה צורך יותר מדיי זרם ומקשה על ההנעה.
יתכנו מצבים שחלק מהתופעות הנ"ל לאו דווקא יהיו קשורות לסטרטר מכיוון שהם מאייפנות גם תקלות של מצבר פגום לכן לפני שמחליפים את הסטרטר יש צורך לבדוק היטב את המצבר ולראות מה מצבו. אם אין באפשרותכם לבדוק אותו ע"י ציוד מקצועי הדרך הטובה ביותר לדעת אם מדובר בבעיה של סטרטר או של מצבר זה פשוט לחבר כבלים טובים לרכב אחר בזמן שיש את אחת מהתופעות הנ"ל ולראות אם הבעיה נפתרה. במידה וכן כנראה שהבעיה לא קשורה לסטרטר אלא לגורם אחר כגון מצבר או אלטרנטור.
אלטרנטורים
אלטרנטור הוא גנרטור או בעברית מחולל שמופעל ע"י המנוע של הרכב באמצעות רצועה. עד לשנת 1960היו משתמשים בדינמו, אך עם התפתחות ענף הרכב והגדלת הצריכה החשמלית של הרכבים. צורתו השתנתה אך ייעודו נשאר זהה: להפוך אנרגיה מכאנית לאנרגיה חשמלית.
האלטרנטור מייצר זרם חילופין AC שמומר לזרם ישר DC ע"י גשר הדיודות שבתוך האלטרנטור. תפקידו העיקרי של האלטרנטור הוא להטעין את המצבר כדי שיספק חשמל לכל הרכיבים החשמליים ברכב.
כיצד זה מתרחש בפועל?
כאשר אנחנו פותחים את מתג ההצתה, נורת הטעינה מקבלת פלוס מהמצבר דרך הנתיך (פיוז) והמתג, ואת המינוס דרך וסת הטעינה האלקטרוני, הפחמים והרוטור שבתוך האלטרנטור. כאשר הרכב מונע, המינוס באמצעות האלטרנטור הופך דרך שלושת דיודות הטריו (גשר הדיודות) בתוך האלטרנטור לפלוס ולכן המנורה נכבית. ברגע שהרכב מונע , טעינה תקינה צריכה להיות בין 13.5-14.2, הטעינה משתנה כאשר מפעילים צרכני חשמל שונים כגון מזגן, אורות ומגבים תלוי ברכב ובאלטרנטור שמורכב עליו. (אך ישנם מקרים יוצאי דופן).
כיום, במודלים החדשים של הרכב, היצרנים מחפשים דרכים שונות לחסוך באנרגיה והדבר לא פסח על האלטרנטור ברכב. לכן, מתח הטעינה שמייצר האלטרנטור מווסת ע"י מחשב הרכב ולא ע"י האלטרנטור עצמו. במילים אחרות, המערכת עובדת כך שמתח האלטרנטור נשאר סטטי באזור הV13.5 שזה מתח המספיק כדי להטעין את המצבר. ברגע שמפעילים רכיבים שונים, כגון מזגן ואורות, מחשב הרכב מגדיל את הספק האלטרנטור, כך שיספק את האנרגיה הדרושה להפעלת המערכות הדרושות בכל רגע נתון. בניגוד למערכות הישנות שבהם האלטרנטור היה מוציא כל הזמן הספק מכסימלי ובכך מבזבז אנרגיה, או במילים אחרות – דלק...
כיצד נדע מתי יש צורך להחליף אלטרנטור?
בדרך כלל המצבר יתרוקן מכיוון שהוא לא קיבל מילוי, עכשיו השאלה היא האם זה קשור לאלטרנטור? ישנם מספר תקלות שיכולות להצביע על בעיה באלטרנטור, חלקם חשמליות וחלקם מכאניות, ניתן כמה דוגמות לתופעות שכיחות:
התופעה הכי ידועה והכי שכיחה היא שנורת הטעינה נדלקת בלוח שעונים, זוהי מנורה בצורת מצבר למי שאינו מזהה. במצב כזה 99.9% שאין טעינה והאלטרנטור לא ממלא את המצבר. הסיבה היא שהמנורה נדלקת קשורה לבעיה חשמלית כמו דיודה שרופה, וסת מתח פסול או פחמים גמורים. הטעינה בוולטמטר תראה בדר"כ באזור הV12 שזה בעצם מתח המצבר ולא מתח הטעינה. אם המצבר התרוקן ולא הצלחתם להניע, פתחתם את מתג ההצתה (סוויץ) והמנורה של טעינה לא נדלקת כלל, יתכן שיש נתק ברוטור שבתוך האלטרנטור, ויתכן גם שלא מגיע זרם כמו שצריך לתקע שמתחבר לאלטרנטור. במקרה כזה, רצוי להגיע לחשמלאי רכב לבדיקה יסודית יותר ולא להסיק מסקנות מהר מדי.
רצועת האלטרנטור קרועה – רצועת האלטרנטור מתכלה עם הזמן, מתייבשת ונשחקת. אם לא מחליפים אותה בזמן היא יכולה להיקרע ולגרום לכך שהאלטרנטור כלל לא יכנס לפעולה, יש לבדוק את הרצועה מדי פעם, כשעושים טיפול לרכב.
טעינת יתר – הוויסות של המתח באלטרנטור השתבש והוא גורם לכך שהאלטרנטור יספק יותר מדי מתח למצבר. זהו מצב מסוכן וברגע שהוא מתרחש אסור לנסוע עם הרכב כלל ויש להגיע כמה שיותר מהר למוסך כדי להחליף את האלטרנטור. טעינת יתר יכולה לגרום למצבר להתפוצץ ולגרום נזק ישיר למערכות חשמל שמופעלות ע"י מחשב הרכב. ניתן לזהות את טעינת היתר ע"י ריח חזק של חומצה שיוצא מהמצבר, כתוצאה מהחימום הרב שקיבל. הטעינה שתתקבל בוולטמטר תהיה מעל V15.
כדי שהאלטרנטור יחזיק מעמד לאורך זמן, הניסיון שלנו באוטו סטרט אומר שהדבר תלוי באיכות החומר. כיום, רוב החלקים שמוחלפים בתוך האלטרנטור באים מהמזרח, דבר אשר מעלה ישר קונוטציות שליליות, ואכן ניתן למצוא אין ספור ספקים בחו"ל שמוכנים למכור מוצרים במחירים זולים (העיקר שתקנה..).
אצלנו באוטו סטרט לא חוסכים באיכות! אנו מייבאים ומשתמשים רק במוצרים שראינו בעצמנו במפעלים שביקרנו בהם בחו"ל, שעברו בקרות איכות קפדניות שמאריכות את חייהם ולא גורמות ללקוח לבקר במוסך כל שנה! תלמדו כלל – הזול בסוף יוצא יקר!
פנו אלינו לאוטו סטרט ותקבלו אלטרנטורים חדשים או משופצים במחירים אטרקטיביים ובאיכות ללא פשרות.
מצברים
המצבר הוא רכיב חיוני ברכב, המספק אנרגיה חשמלית למערכות רבות, כגון התנעה, תאורה, מיזוג אוויר ועוד. תוחלת החיים הממוצעת של מצבר היא 3-5 שנים, תלוי בתנאי השימוש ובתחזוקה.
בחירת ספק אמין להחלפת מצבר חשובה מכמה סיבות:
-
אבחון מקצועי ומדויק של תקלת המצבר והמלצה על הפתרון המתאים ביותר.
-
התאמת המצבר המתאים ביותר לרכב ולצרכים שלכם, תוך התחשבות בגורמים כמו סוג הרכב, גודל המנוע, צריכת האנרגיה ועוד.
-
התקנה נכונה ומקצועית של המצבר חיונית למניעת תקלות ותפקוד תקין לאורך זמן.
-
אחריות על המצבר ועל עבודת ההתקנה, כך שתהיו בטוחים שגם לאחר ההחלפה המצבר יפעל בצורה תקינה לאורך זמן.
-
שירות לקוחות אדיב ומקצועי, כולל יעוץ מקצועי.